Jízda králů – ashaadox
no images were found
Název projektu:
Jízda králů
Textilní a oděvní kolekce doplněná autorskými klobouky
Doba realizace: 2012-2014
Autor: Soňa Kaloušková – AshaaDox
Webová presentace: www.ashaadox.cz
Kontakt: ashaadox@ashaadox.cz, +420 603 363 592
Technologie: digitální tisk, ruční a strojové šítí, tvarování na formě napařováním – králičina (klobouky)
Materiály: bavlněný úplet s podílem elastanu (7%) s autorským potiskem desénu © ashaadox design, hedvábný satén s autorským potiskem desénem © ashaadox design, králičina – klobouky, viskóza úplet s podílem elastanu 4%, vlna, PES úplet
„Květnový podvečer, zima jak v zimě a začíná pršet. Zimní kabát lepší než košile, natož pak nějaké hedvábné hadérky…Světla reflektorů olizují klenuté stropy, přeskakují z ruchadla na mlátičku obilí, aby jen lehce osvítila dřevařské saně… první tóny skvělých Cocorosie se naplno rozeznívají barokním ambitem. Pomalým krokem vstupuje královna Jízdy a míjí všechno to historické harampádí…
Kruh se po téměř dvou letech uzavírá, začíná módní přehlídka a vernisáž výstavy Jízda králů aneb život není jenom fashion. Vše proběhlo 16.5.2014 v barokní Loretě, městském muzeu s unikátní expozicí historických zemědělských strojů v Chlumci nad Cidlinou…“
Celý projekt, na jehož začátku byl televizní dokument o tradiční Jízdě králů, byl realizován značkou ashaadox design.
Dokument se stal impulzem pro vznik koláží a následně textilní a oděvní kolekce. Lidový kroj byl tak logicky výchozím podkladem celého projektu, který se začal rodit v únoru roku 2012.
(Poznámka: Jízda králů je lidový obyčej doposud neznámého původu, spojený povětšinou s tradičním křesťanským svátkem. U nás se udržuje už jen na Slovácku a na Hané, ačkoliv dříve byla v českých zemích velmi hojná. Od roku 2011 je zapsána organizací UNESCO na seznam Mistrovských děl ústního a nehmotného dědictví lidstva.[1]Garantem zpracování údajů o jízdě králů je Národní ústav lidové kultury ve Strážnici. Zdroj cs.wikipedia.org)
Idea ´znovu uchopení´ lidového oděvu byla stvořena nezvratným faktem, že jednotlivé součásti tradičních krojů jsou nadčasové a jsou zjevné v oděvu současném obdobně jako historický kostým nebo jiný historický oděv.
Část první, koláže.
Tradiční lidový oděv obecně (ať moravský nebo slovácký) je zásadní inspirací pro vznik rešerší – koláží, které byly zpracovány digitálně. Ty by nevznikly bez dokumentární fotografie Zuzy Tajek Piešové, restaurátorky a neúnavné propagátorky odkazu předků. Pod jejíma rukama lidový oděv znovuožívá ve své původní kráse.
no images were found
Část druhá, oděv.
Tvůrčí proces, během kterého se rodily koláže spolu s výsledkem samotným, mě inspiroval dále. Postupně začaly vznikat oděvní ilustrace, z nich oděvní kresby a technické nákresy…
Na recyklovaném balicím papíru se zrodila oděvní kolekce čítající více než 50 oděvů. Následným (nelehkým) výběrem prošla jen hrstka, ´zbytek´ čeká dál na svou realizaci… Volba přírodního materiálu byla zcela jasná od samého počátku. Hedvábí, bavlna, vlna – tři nosné pilíře kolekce. Součástí oděvu je samo sebou i klobouk. Autorské klobouky ashaadox design jsou vyrobeny z poctivé králičiny.
Část třetí, textil.
Zcela zásadní ´problém´ nastal v okamžiku, kdy jsem si uvědomila, že v mé hlavě se rodily linie oděvu v konkrétních barevných variacích…a tak jsem se vrátila o krok zpět a koláže mi opět začaly ´tančit´v mysli.“ Digitální úpravou vzniklo několik desítek návrhů textilního desénu, do kterých je vtisknut kolorit lidového oděvu včetně barevnosti. Zajímavou strukturu, zrnitost… vytváří právě recyklovaný papír, který pro kresbu ashaadox používá. Kresba (návrh oděvu) na tomto papíře byla naskenována a zapojena do návrhu desénu. Následným (opět nelehkým) výběrem zůstalo 10 desénů, z nichž některé byly vytisknuty technikou digitálního tisku na čínské hedvábí (satén) a některé na bavlněný úplet (s podílem elastanu). Celkem bylo potištěno bezmála 60 m materiálu. Zbývající textil, který nebyl v kolekci zrealizován, je k dispozici i pro zakázkovou tvorbu v rámci projektu Sny šité přímo na míru.
no images were found
______________________________________________________________________________________
Dovětek:
Během téměř dvouletého snažení jsem potkala velmi zajímavé osobnosti, jejichž stopy v projektu naleznete. Všichni pro mne byli obrovskou inspirací ať lidskou nebo profesní a bez jediného z nich by má Jízda králů nevypadala tak, jak ji dnes představuji. Všem Vám, kdo se s mým oděvem, kolážemi, textilem… setkáte, přeji, aby se Vás dotkla radost ze života, která mne provázela po celou dobu mého snažení. Každá část projektu Jízda králů byla totiž velkým radostným dobrodružstvím …
Velmi děkuji:
Zuze Tajek Piešové, za laskavý souhlas s použitím fotografií pro vznik koláží.
Ditě Petrusové Filipové, za její podporu v mé oděvní tvorbě.
Veronice Výprachtické, která se do oděvu dokázala vcítit a tím nádherně zprostředkovala mou kolekci divákovi na fotografiích. Je v této kolekci mou ´královnou´.
Mému Matějovi, Aničce, Terezce a Kubovi Němcovým, kteří byli múzami pro Jízdu králů na longboardech, a tak mohla tato část projektu vzniknout.
Soně Tlučhořové, která se stala múzou pro Afterpárty Jízdy králů.
Janě Pechlátové, že se dokázala dívat ´mýma očima´ a zachytila Jízdu králů na fotografiích v pocitech, které jsou totožné s mými.“
Výstava Jízda králů se po necelém roce představuje tady, v barokním zámku v obci Sloupno
u Nového Bydžova.
Poděkování tedy patří i obci Sloupno za umožnění kompletní presentace projektu Jízdy králů.
Skřivany
1.4.2015
Ashaadox Soňa Kaloušková